Amanruya Otel

Konaklama Tesisi Otel

(Bodrum, Muğla, 2012)

Amanruya Otel, Ağa Han Mimarlık Ödüllü Demir evleri arazisine yer almaktadır. Türk Serbest Mimarlar Derneği’nin (TSMD) 12. si düzenlenen Mimarlık Ödülleri Programında “Yapı Ödülü” almıştır (2014-2016).  Amanruya, Ege yerel mimarisiyle Osmanlı Mimarisinin ustalıkla buluştuğu tabiat ile içiçe geçen, topografyaya son derece uyumlu, malzemenin detaylarda ihtişamlı kullanımı, hareket ve varlığın içiçe geçtiği, mimarlarının tanımıyla "kümülatif bütünlük ve birlik" birbirine eklenen yapılar bütünüdür.

Mimarları Emine Öğün ve Mehmet Öğün'dür. Mimarları yapıyı şu şekilde tanımlamaktadır (Düzenli 2017): “Amanruya, yapay bir seçmecilik tuzağına düşmemeye dikkat ederek, tarihsel deneyim ve bilgiyi kullanarak, Türkiye’nin Ege sahilinde, Bodrum’da, 36 bağımsız odadan oluşan bir oteldir. Çeşitli düzlemlerin, farklılaşan açılarla dikey ve yatayların kümülatif bütünlüğü olarak yerleşim dokusu, kapılar, bahçeler, misafir odaları ve kamusal mekanları vücuda getirirken arkitektoniklerin doğrudan diyaloğunu kullanır. Mekansal organizasyonlar birbirine eklenen her birimin bütünü oluşturması ile kurulur. Ana girişten birkaç basamak yükselerek resepsiyona, mağazaya ardından ikinci kapıdan lobi terasına ulaşılır. Ziyaretçi biraz daha tırmanarak 50 metrekarelik havuz ve yeme-içme birimlerine, oradan, kademeli olarak yükselen teraslar, dar patikalar, avlular üzerinden, etraftaki sakin peyzajı aksettiren hususi mermer havuzlara sahip bahçeli otel odalarına varır. Tasarım, yamaca konumlanmış kamusal mekanlar ve çam ağaçları arasındaki zeytinliklere gömülü odalara doğru alçalıp çatallanan, yayılan patikalarla bir keşif tecrübesi sunar. Göz etrafa baktıkça her birim, adeta yavaş ve biteviye bir hareket içindeymiş gibi insanı içinde ve etrafında hareket etmeye davet eder. Hareket, varlığın bitaraf algısına her ‘an’ için zemin kurar. Eğer sükunet elde edilmiş ise, içinde yaşayanlar da bu dinginliği tecrübe ediyorlarsa mimaride maksat hasıl olmuş demektir." (Düzenli 2017).

Yapının iç mekanında ise sade bir tasarım, yüksek tavanlar ve beyaz renklerin hakim olduğu görülmektedir. İç mekana günışığını ustalıkla almak için pencere düzenleri süreklilik arzetmekte ve pencerelerden manzaraya hakim bir görüş açısı bulunmaktadır. Bodrum yerel mimarisinin ve Osmanlı mimarisinin malzeme ve biçim özellikle Amanruya'da hayat bulmuştur.

Referanslar

Civelek, Y. (2017). Amanruya’nın katmanları, Arredemento Mimarlık, 4: 81-85; Düzenli, H. İ. (2017). Kümülatif Bütünlük, Süreklilik ve Bedenin Hareketi: Amanruya Oteli. Arredemento Mimarlık, 4: 72-80.

Ayrıntılı bilgi için bakınız

https://www.arkitera.com/proje/amanruya-oteli/