Sightseeing

Kavram Üretim Yönetimi ve Pazarlama

Süreç odaklı ve sosyokültürel bir yaklaşımla turizm, turizm amaçlı faaliyet (Ne?), uygulama (Nasıl? Nerede? Niçin? Kim? Kaç? Ne kadar? Ne zaman?) ve deneyim (Sonuç) gibi üç etkileşimli aşamadan oluşabilir. Turizm deneyimi; seyahat, konaklama ve hoşça vakit geçirme (rekreatif vb. faaliyetler) gibi temel turizm faaliyetler ve ziyaret (çekim merkezlerini gezerek görme-CMG Sightseeing ve keşif) ve katılım (pasif ve aktif) gibi temel turizm uygulamaları sonucunda ortaya çıkabilir. Turizm faaliyetlerinin ve uygulamaların her biri, turiste; çeşitli, farklı ancak birbiriyle bağlantılı birçok deneyim kazandırabilmektedir.

Ayrıca turisti tatmin etme açısından bu deneyimlerin derecesi, faaliyet ve uygulamaların içeriğine, turistin bu faaliyet ve uygulamalardaki rol alma durumuna, ayrıca bilişsel ve duygusal yoğunluğun düzeyine göre yüzeysel ve derin olabilmektedir. Ayrıca turizm amaçlı uygulamalar ve deneyimler; seyahat etme-konaklama, hareket etme-durma, gezme-taşıma, araba ile gezme-yürüme, hızlıca ve kısaca bakma-merakla hayranlıkla bakma gibi diyalektik süreçler bağlamında gerçekleşmektedir.

Turizm, esasen destinasyonlara ait ünlü/özgün yapılara ait manzaraları ve nesneleri dolaşarak görmenin bir yoludur. Turistler, genellikle dünyanın ünlü çekim merkezlerini görmek istedikleri için seyahat etmektedirler. Bu nedenle, turizm amaçlı uygulamalar, faaliyetlerin amacına ulaştırılarak başarıyı elde etme açısından oldukça önemlidir. Ziyaret, seyahat uygulamaları kapsamında, destinasyonların çekim merkezlerini görmeye yönelik gezme ve etkinliklere katılma ile ilgili uygulamaları ifade eder. Ziyaret uygulamaları, CMG ve keşif olmak üzere iki gruba ayrılabilir.

CMG, genellikle büyük şehirlerde veya merkezlerde, turistin hoşça vakit geçirmek için merak ve hayranlık da içeren fotoğrafik/panoramik bir bakış açısıyla, bir destinasyonu gezmesini ve bu destinasyondaki en çok ziyaret edilen, ünlü, özgün yapıları ve manzaraları belirli güzergâhlar üzerinden (yol üstü) seyrederek görmesini ifade eder. Bu uygulama; duraklamalı/duraklamasız, belirli saatlerde ve sürelerde (genellikle kısa süreli), işitsel cihazlarla (kısa, detaysız bilgilendirme) veya cihazsız, turist rehberleri gözetiminde veya rehbersiz gerçekleştirilebilmektedir.

CMG uygulaması, seyahat terminolojisinde, şehri gezip görme ve çekicilikleri gezerek görme gezisi olarak isimlendirilse de görsel ağırlıklı bir seyahat uygulaması olduğunu belirginleştirdiğinden, panoramik gezi olarak da adlandırılabilir. Bu geziler, özellikle üstü açık otobüsler vasıtasıyla gerçekleştirilmektedir. Ayrıca, hava araçlarıyla gezip görme uçuşları gezisi ve deniz araçlarıyla kıyı gezisi de gerçekleştirilmektedir. Bu geziler, özellikle turizm yörelerine fotoğrafik/panoramik bakışlar sunduğundan turiste paradigmatik deneyimler kazandırmaktadır.

CMG uygulaması, içerik ve yapı olarak turlardan ayrıca turizm amaçlı keşif ve katılım gibi diğer uygulamalardan farklılık göstermektedir. Turlar, bir destinasyondaki birçok faaliyeti ve uygulamayı içeren ve turistin daha çok rol aldığı kapsamlı uygulamalardır. Ancak CMG, sadece gezip görülmeye değer çekicilikleri panoramik olarak görmek ve fotoğraflamak için bir destinasyondaki şehrin veya bölgenin etrafında veya içinde belirli güzergâhlarda dolaşmayı ifade etmektedir. Dolayısıyla CMG, bir turistin faaliyetlere katılımını ve faaliyetlerde rol almasını en aza indirdiğinden, destinasyona yönelik yüzeysel bir ziyaret/seyahat deneyimini ortaya çıkarmaktadır.

Keşif uygulamasını CMG’den ayıran farklar; turistin tur konseptinde, çekiciliklere yönelik detaylı bilgi edinme isteği ve temel turizm faaliyetlerine katılarak rol almasıdır. Keşifte, temel faaliyetlere katılım gerçekleştiğinden, CMG kadar düşük olmasa da destinasyona yönelik ziyaret/seyahat deneyimi, yine yüzeyseldir. Katılım uygulamalarını CMG’den ayıran farklar; turistin pasif (seyirci)/aktif katılımcı rolleriyle bilişsel ve duygusal olarak yoğun bir şekilde çeşitli etkinliklerde doğrudan yer alması ve destinasyonun sosyokültürel süreçlerine bilinçli olarak katılması, dikkate değer duygusal ve bilişsel özelliklerin baskın olduğu bir deneyim arayışında olması, dolayısıyla destinasyona yönelik ziyaret/seyahat deneyiminin derin olmasıdır.

Yararlanılan Kaynaklar

Baerenholdt, J. O., Haldrup, M., Larsen, J. ve Urry, J. (2017). Performing Tourist Places. Londra: Routledge; Başoda, A., Aylan, S., Kılıçhan, R. ve Acar, Y. (2018). Gastronomi Uzmanlığı, Turları ve Rehberliği: Kavramsal Bir Çerçeve, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (3): 1809-1826; Bonetti, E., Simoni, M. ve Cercola, R. (2014). Creative Tourism and Cultural Heritage: A New Perspective. İçinde: L. Aiello (Editör), Handbook of Research on Management of Cultural Products: E-relationship Marketing and Accessibility Perspectives. Hershey: Business Science Reference; Larsen, J. (2004). Performing Tourist Photography (Yayımlanmamış doktora tezi). Danimarka: Roskilde Üniversitesi; Larsen. J. (2001). Tourism Mobilities and the Travel Glance: Experiences of Being on the Move, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 1 (2): 80-98.

Ayrıntılı bilgi için bakınız

Larsen. J. (2001). Tourism Mobilities and the Travel Glance: Experiences of Being on the Move, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 1 (2): 80-98.