E-turizm

Kavram

E-turizm kavramı için literatürde birden çok tanımlama mevcut olup, bu tanımlar genellikle birbirinden farklı noktaları işaret etmektedir. Tanımlamalardan ilkine göre e-turizm “Bilişim teknolojilerinin turizm endüstrisinde kullanılarak seyahat, konaklama ve yiyecek-içecek sektörlerindeki süreçlerin dijitalleşmesini” ifade etmektedir. Bu kavram hem turist hem de işletmeler açısından ele alınabilir. Bir restoranın siparişlerini ve stoklarını dijital olarak tutması veya bir yolcu otobüsünün biletleme sürecinin tümüyle dijital ortamda yapılması ilk tanımlamaya örnek olarak gösterilebilir. Turist açısından bakıldığında ise potansiyel turistlerin seyahatleri boyunca ihtiyaç duyabilecekleri konaklama, ulaşım, restoran rezervasyonları gibi unsurların dijital olarak internet üzerinden önceden ayarlanması anlamına gelebilmektedir. Bir diğer tanıma göre turistik çekiciliği olan yerlerin (müzeler, örenyerleri vb.) sanal dünyaya aktarılarak sanal gerçeklik cihazları ile kişilere sunulmasıdır. Bir mekânın üç boyutlu şekilde taranması veya aslına uygun olarak bilgisayar üzerinde yeniden oluşturulmasından sonra bilgisayar oyununun içerisindeymiş gibi bu mekanların gezilmesi e-turizm olarak kabul edilebilir.

Günümüzde Visual Reality VR teknolojileri ile kullanılan gözlükler bu deneyimi bir üst seviyeye çıkarttı. Önümüzdeki yıllarda bu anlamdaki e-turizm hareketliliklerinin artacağı şüphesizdir. Günümüzde Google gibi teknoloji devleri gerekli altyapı yatırımlarını yaparak dünyanın önemli turist çekim merkezlerini modelledi ve kullanıcıların hizmetine sundu. E-Turizm ilgi duyulan yerlere fiziksel olarak gidilmeden bu yerleri sanal ortamda gezme ve deneyimleme imkânı tanımaktadır. Bu turizm türü e-turist kavramının doğuşuna da sebep oldu. Sanal gerçeklik bağlantılı e-turizm ürünleri, fiziksel turizm hareketlerinin aksine neredeyse sıfır maliyet ile deneyimlenebilecek ürünlerdir. E-turistler ulaşım, konaklama veya yeme-içme faaliyetinde bulunmayacakları için e-turizmin ekonomik anlamda turizm endüstrisine ne tür bir katkı yapacağı kesin olarak bilinememektedir.

Yararlanılan Kaynaklar

Berger, H., Dittenbach, M., Merkl, D., Bogdanovych, A., Simoff, S. ve Sierra, C. (2007). Opening New Dimensions F-for E-Tourism, Virtual Reality, 11(2-3): 75-87; Buhalis, D. (2003). eTourism: Information Technology for Strategic Tourism Management. Londra: Pearson; Steinbauer, A. ve Werthner, H. (2007). Consumer Behaviour in E-Tourism, İçinde; M. Sigala, L. Mich ve J. Murphy (Editörler), Information and Communication Technologies in Tourism, Proceedings of the International Conference in Ljubljana, Slovenya: 65-76.