E-Spor Turizmi

Kavram

Bilgisayar kullanımının hayatımızın her alanında yoğun bir etkiye sahip olmasıyla birlikte oyunların türü ve oynanışı evrim geçirmek zorunda kaldı. E-Spor (Elektronik Spor) kavramı bu teknolojik evrim neticesi ortaya çıktı. E-Spor tanım olarak dünyanın faklı noktalarındaki kişilerin buluşup herhangi bir bilgisayar oyununu karşı karşıya oynamalarına imkân tanıyan, oyuncuları fiziksel ve zihinsel olarak geliştirmeye zorlayan bir tür spor olarak ifade edilebilir. E-Spor oyunları bireysel olabileceği gibi takımlar halinde de oynanabilmektedir. Günümüzde E-Spor rekabeti oldukça yüksektir. E-Spor kavramının erken dönemleri olarak niteleyebileceğimiz dönemlerde dünyanın önde gelen teknoloji firmaları kendi isimlerini taşıyan takımlar ile E-Spor müsabakalarına katıldılar ve oynanan oyunlarda birbirlerine üstünlük sağlamaya çalıştılar. Zaman içerisinde dünya çapındaki spor kulüpleri devreye girdi ve kendi isimlerini taşıyan E-Spor takımlarını kurmaya başladı. Bugün Türkiye’de de Galatasaray, Beşiktaş, Fenerbahçe gibi spor kulüplerinin E-Spor takımları mevcuttur. Bununla birlikte Türkiye Cumhuriyeti 24.04.2018 tarihinde Türkiye E-Spor Federasyonunu kurdu ve Türkiye E-Spor Milli takımları uluslararası müsabakalarda Türkiye’yi temsil eder hâle geldiler.

E-Spor müsabakaları oldukça geniş bir izleyici kitlesine sahiptir. Örneğin; 2013 yılında düzenlenen bir E-Spor müsabakası (League of Legends, Dünya Şampiyonası) 32 milyon çevirimiçi izleyici tarafından takip edildi. Bu sayının NBA finallerini takip eden izleyici sayısını da geride bıraktığı bilinmektedir. Diğer spor müsabakalarında olduğu gibi, insanlar E- Spor maçlarını izlemek amacıyla ulusal veya uluslararası seyahatler etmeye başladılar.

2015 yılında hem E-Spor oyuncusu hem de turizm akademisyeni olan iki Türk (Emirhan Yenişehirlioğlu ve Çağrı Erdoğan), E-Spor seyahatlerinin aslında yeni bir turizm türünü tetiklediğini fark ederek kaleme aldıkları bildiri ile 2015 yılında dünya Literatürüne E-Spor Turizmi kavramını kazandırdılar. E-Spor Turizmi kavramı, elektronik spor etkinlikleri neticesinde ortaya çıkan turizm hareketine verilen isim olarak tanımlanabilir. E-Spor turizminin en büyük özelliklerinden biri doğal kaynaklar üzerine kurulu olmayışıdır. Birçok turizm türünün aksine herhangi kültürel bir miras veya doğal güzelliğe bağlı olmadan tümüyle teknolojik altyapı ile gerçekleştirilebilen bu turizm türü her geçen gün daha geniş bir kitleye ulaşmakta ve geleceğin turizm trendlerinden biri olacağının sinyallerini vermektedir.

Yararlanılan Kaynaklar

Custer, C. (2014). Why You (Yes, You) Should Care About eSports Right Now, https://www.techinasia.com/care-esports/, (Erişim tarihi: 27.02.2015); Yenişehirlioğlu, E., Erdoğan, Ç., Şahin, S. ve Ulama, Ş. (2018). A Conceptional Research on Determining the Tourism Potential of Electronic Sports Events: E-Sports Tourism, The Journal of Kesit Academy, 4(16): 341-353.

Ayrıntılı bilgi için bakınız

Yenişehirlioğlu, E., Erdoğan, Ç., Şahin, S. ve Ulama, Ş. (2015) Elektronik Spor Etkinliklerinin Turizm Potansiyelini Belirlemeye Yönelik Kavramsal Bir Çalışma: E-Spor Turizmi, 2nd International Congress of Tourism & Management Research Bildiri Kitabı, 01-03 Mayıs 2015, Kuşadası.