Boş Zaman Endüstrisi

Kavram

Sanayi Devrimi'nden bu yana toplumlarda artan boş zaman düzeyi ve buna bağlı olarak boş zaman üzerinden gelişen ticari örgütlenmelerin giderek artması, boş zaman endüstrisinin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu endüstri, boş zaman aktiviteleri/deneyimleri üretir, malların ve kültürel ürünlerin (eğlence, sinema, müzik vs.) dolaşımını sağlar, pasif/aktif tüketiciler için sürekli yeni haz ve arzuların üretimiyle meşgul olmaktadır. Bu endüstri, geniş anlamıyla, tüm gösteri sanatlarını, kitle iletişim araçlarını, oyun ve temsilleri, müzikhol, stadyum, yüzme havuzları, jimnastik salonları, sirk/lunaparkları, festival ve karnavalları, kitle ve diğer turizm türlerindeki mal ve hizmetleri ve diğer tüketim biçimlerini içine almaktadır.

Boş zamanın (leisure) tanımından da anlaşılacağı üzere, aktif ya da pasif katılımla gerçekleştirilen ve bireylerin psikolojik ve fizyolojik ihtiyaçlarını tatmin etmek için özgürce tercih ettikleri tüm etkinlikler ve etkinlikler için gerekli tüm mal ve hizmetler bu endüstrinin içerisinde yer almaktadır. Boş zaman endüstrisinin ne denli büyük olduğunu bir örneklerle açıklamak gerekirse; kayak etkinliğini gerçekleştirmek için kış turizmine katılan bir turistin kayak ekipmanları ve giysileri için harcadıkları miktarlar, kayak için tesislerde kullanılan her türlü makine ve tesis için harcanan miktarlar boş zaman endüstrisinin içerisinde yer almaktadır. Bu nedenle doğrudan ve dolaylı olarak pek çok ürün ve hizmet boş zaman endüstrisinin bir parçasıdır.

XXI. yüzyılın başlarına kadar boş zaman endüstrisi içerisindeki ürünlerin kullanıcılara ulaştırılması ve pazarlanması belirli iletişim kanalları ile sağlandı. Son çeyrek yüzyılda gelişen teknoloji ile paralel olarak gelişim gösteren sanal ağlar/internet pazarlamacılar için eşsiz bir iletişim ve etkileşim kanalı oluşturmaktadır. Bu noktada farklı çeşitlilikler gösteren iletişim kanalları turistler, şirket çalışanları ve diğer boş zamanını değerlendirmeye çalışan insanların ihtiyaçlarının yanı sıra farklı fırsatları keşfetme konusunda en iyi stratejiyi belirleyebilmeleri için pazarlamacılara izin veren bir tüketim anlayışına yönelik sanal bir toplumun ortaya çıkması söz konusudur. Bu nedenle boş zaman endüstrisinin artan trendde hızla yükselen bir hacime ulaşacağı söylenebilir.

Yararlanılan Kaynaklar

Kozinets, R. V. (1999). E-Tribalized Marketing? The Strategic Implications of Virtual Communities of Consumption, European Management Journal, 17: 252–264; Metin, T.C. ve Katırcı, H. (2019). Recreation In The E-World: New Insıght Into The Term “Recreation, International Journal of Tourism & Hotel Business Management, 1 (1): 1-14.

Ayrıntılı bilgi için bakınız

Aytaç, Ö. (2006). Tüketimcilik ve Metalaşma Kıskacında Boş Zaman, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11: 27-53.